Het persoonlijke verhaal achter STYLE UPDATE

Nynke Politiek is al vele jaren Style & Imago Coach en eigenaresse van STYLE UPDATE. Zo geeft ze je graag tips & tricks over kleuren, mode, imago en persoonlijke stijl. Zodat jij gaat stralen! In de juiste kleuren, materialen en stijl. Een echte imago-update die je een sterke uitstraling geeft.

Nynke: “Ieder mens is uniek en heeft een eigen stijl. Ik vind het fantastisch om die stijl te ontdekken en te benadrukken. Het geeft mij veel energie om mensen te inspireren, uit te dagen en te motiveren om bewust te kijken naar hun uiterlijke presentatie. Daarom heb ik STYLE UPDATE opgericht. Zelf heb ik ook in de zakelijke dienstverlening gewerkt. Ik weet dus hoe belangrijk het is de juiste snaar te raken als het om je kleding gaat, ook in zakelijke situaties. Het is heerlijk om dames én heren te laten zien hoe ze hun sterke punten benadrukken. Of dat nu tijdens een workshop of in een privésessie is. Voor zakelijke of andere gelegenheden, van een persoonlijk stijladvies heb je altijd plezier!

Vertel eens, wie ben jij precies?

,,Ik ben Nynke Politiek, 37 jaar, moeder van Reece (7 jaar), getrouwd met Edgar en eigenaresse van STYLE UPDATE. Mijn achternaam doet altijd veel als ik ergens binnenkom. Ik werk heel erg veel binnen gemeentes, dus het is altijd een goede binnenkomer. Ik ben geboren in Rotterdam, daar heb ik 3 maanden gewoond. Daarna een jaar in Apeldoorn en ik ben eigenlijk opgegroeid in Vaassen. Een jaar of zestien heb ik daar gewoond. Toen weer in Apeldoorn en daarna heb ik veel gereisd. Ik heb een jaar op Bonaire gezeten als stewardess en tijdens mijn studie hotelmanagement heb ik een half jaar stage gelopen in Londen. Daarna heb ik drie maanden in Australie gezeten. Rond mijn 24stebesefte ik dat het tijd werd om aan mijn toekomst te gaan werken en toen ben ik begonnen bij uitzendbureau Unique. Ik ben begonnen in de sales en al snel groeide ik door tot landelijk projectmanager bij Prorail. Daarna werd ik regionaal accountmanager van de regio Utrecht. Ik woonde toen in Hilversum.’’

Dat klinkt alsof je het goed voor elkaar had. Je hebt nu je eigen bedrijf. Wanneer switchte je van baan?

,,Ik heb in die tijd een redelijk zwaar auto-ongeluk gehad. ik stond voor een rood stoplicht op weg naar een afspraak en een moeder met drie kinderen zag me niet staan en is er zo vol ingegaan. Ik heb een hele tijd moeten revalideren, ik lag lichamelijk helemaal in de kreukels, van m’n nek tot aan m’n rug, ik moest zelfs opnieuw leren lopen. Dat heeft me doen besluiten om helemaal het roer om te gooien, het was echt een moment van zelfreflectie. Tijdens mijn revalidatie met van alles geconfronteerd, zoals ‘wat is belangrijk in het leven?’. Ik was relatief jong toen het gebeurde, 27, dus wat normaal mensen rond hun veertigste hebben, heb ik dus op mijn 27ste gehad. Ik vond mijn carrière fantastisch, maar besefte wel dat als ik zo door zou gaan, dat ik alleen een leuke carrière had en that’s it. Ik ben me toen helemaal gaan omscholen. Ik heb me helemaal gestort op personal branding. Ik ben eigenlijk twee werelden één gaan maken. Ik weet vanuit de arbeidsbranche hoe belangrijk het is om jezelf te presenteren, dat je maar één keer de kans krijgt om een goede indruk te maken, of je nou solliciteert of presenteert. En anderzijds heb ik echt een passie voor mode en trends. Ik had nooit kunnen voorspellen dat ik die stap zou zetten, want ik had zelfs mijn hele carrière in mijn hoofd al uitgestippeld, want ik ben best wel ambitieus en perfectionistisch. Maar als je dan ineens abrupt wordt stilgezet, dan heb je twee keuzes: óf je wordt slachtoffer óf je pakt het op en gaat een andere richting in. Ik koos voor het laatste. Ik ben best wel een tijd uit de running geweest en had op een gegeven moment ook helemaal geen zin meer om door te gaan met waar ik mee bezig was. Ik woonde toen dus nog in Hilversum, maar omdat al mijn vrienden en familie hier in Apeldoorn woonden, ben ik toen weer teruggekomen naar Apeldoorn. Dat is echt wel de beste keuze die ik toen heb gemaakt. In zo’n periode is het gewoon belangrijk dat je wordt gesteund door lieve mensen om je heen.’’

Je liet je omscholen dus, maar en toen?

,,Ja, en toen? Zoiets had ik toen dus ook. Ik vond het echt heel eng om mijn vastigheid op te geven. Ik had een goede baan, een salaris, een auto van de zaak, alles. Maar ik startte na heel veel coachingsgesprekken met mijn bedrijf STYLE UPDATE en zei gelijk dat ik het dan ook goed wilde doen. Dus een goede website, en tekstschrijvers. Doelgericht te werk gaan. En het grappige is, als je nu mijn ondernemersplan leest, dan is dat heel klein en beperkt. Dan zie je dat ik in al die tijd heel erg ben gegroeid. Ik merkte wel heel snel dat samenwerken het sleutelwoord was om te kunnen groeien. Ik heb nooit vanuit huis gewerkt, omdat ik dat heel erg gescheiden wilde houden. Het voelde ook heel erg als hobbyist om het bij mensen thuis te doen, dus ik ben eigenlijk begonnen boven bij Jules Verne aan het Raadhuisplein. Later ook nog bij van Kinsbergen. Dat vond ik erg belangrijk, een professionele uitstraling. Al heel snel daarna kwam Esther Doevendans op mijn pad en zij stelde voor om samen Mooi Onder Een Kap te gaan opzetten. Daarnaast ben ik ook nog een samenwerking aangegaan met Piet Zoomers, dus ik werk veel vanuit Piet Zoomers in Wilp en Den Bosch en veel in huis bij companies.’’

Vertel eens wat je precies doet met je bedrijf?

,,Wat ik doe met mijn bedrijf STYLE UPDATE is mensen in hun kracht zetten. Ik maak de vertaalslag van ‘wie ben jij’, ‘waar ben je goed in en wat zijn je kwaliteiten’ naar hoe je dat zelf kunt laten zien. Ik leer hoe ze dit kunnen laten zien als ze bijvoorbeeld een presentatie geven of als ze gaan netwerken. Dat is zo mooi, dat je daarmee kunt spelen. Ik ben style-imagocoach. Ik kijk hoe iemand is, wat diegene wil uitstralen, wat zijn competenties zijn en waar hij tegenaan loopt. Samen kijken we naar wat jou onderscheidend maakt. Wat is jouw unieke factor, dat is heel erg belangrijk. Mensen zijn vaak heel erg kritisch en bescheiden en dat remt mensen af. Ik kijk ernaar hoe je dit kan ombuigen en hoe kan je jezelf anders zien. Op het moment dat je dat kunt, krijg je veel meer zelfwaardering, zelfvertrouwen en dat gaat natuurlijk over je uitstraling. Als je helder hebt wat je wilt uitstralen, dan sta je in je kracht. Als je van baan verandert of je figuur verandert, dan ga je altijd op zoek naar een andere stijl. Het gaat om de verbinding tussen de binnen- en buitenkant.’’

Hoe ga je te werk?

,,Ik start met een intake. Daarna gaan we bezig met die vertaalslag. Wat wil je uitstralen en hoe kunnen kleuren je daarin ondersteunen? Het gaat er niet eens zozeer om of je kleuren mooi vind, het gaat erom dat je de juiste kleuren kiest bij wat je wil uitstralen. Om je krachtiger over te laten komen of bijvoorbeeld je autoriteit uit te laten stralen. Dit traject kan nog uitgebreid worden door personal shoppen van een garderobe of zelfs met het kijken naar haarstyling of visagie. In deze maatschappij is onderscheiden heel belangrijk.

Hoe je eruit ziet, de eerste indruk, is belangrijk. Van een eerste indruk is 63% je kleding en je uiterlijke presentatie. Daarna komen pas je competitieve vaardigheden en je prestaties. Dat geeft wel aan hoe belangrijk het is. En of je het nou wilt of niet, we zijn toch heel erg van het veroordelen en het oordelen, helemaal in de maatschappij. Het gaat om kwaliteit en dat wordt steeds meer ontdekt, ook in het bedrijfsleven. Je belangrijkste bezit is je personeel, dus ik merk een grote behoefte vanuit het bedrijfsleven. Ik heb daarvoor de groepstraining ‘Vergroot je impact, combineer kracht met stijl’ en aanvullend geef ik ook individuele sessies. We kijken dan ook naar hoe iemand zijn garderobe heeft samengesteld en hoe de kleding die diegene heeft beter gecombineerd kan worden, zodat het passender is. Want het is niet realistisch om iemand een geheel nieuwe garderobe te laten aanschaffen, dus we gaan ook heel erg kijken naar wat verbindingsstukken zijn die ontbreken en die kan je dan samen gaan shoppen. Ik neem ze dan eigenlijk altijd mee naar Piet Zoomers. Zij hebben 150 merken van Only, Vero Moda tot het hoge segment. En doordat je maar in een winkel shopt, is het heel overzichtelijk. We lopen dan samen door de winkel en ik observeer veel. Ik zie dan hun shopgedrag en kan ze dan feedback geven. Ze pakken zelf setjes en ik pak setjes voor ze. Je krijgt dan vaak een schrikeffect van ‘dat trek ik echt niet aan’ bij de setjes die ik heb gepakt, maar ze zien al snel het verschil hoe het bijdraagt aan wat ze willen uitstralen.’’

Loop je dan ook op straat en denk je ‘nou, die kan wel een stijladvies gebruiken’?

,,Er is nog heel veel werk voor mij en daar ben ik heel blij mee. En die vraag krijg ik heel vaak hoor, ook op verjaardagen bijvoorbeeld. Dan vragen mensen aan me hoe ik ze eruit vindt zien. Maar het zou wel heel oppervlakkig zijn als ik de hele dag bezig zou zijn met wat mensen aanhebben. Natuurlijk, als ik hele bijzondere persoonlijkheden en creaties zie, dan valt dat me op. En de echte missers, die vallen natuurlijk ook op.’

Heb je nog een boodschap/tip voor de lezer?

,,Ik denk dat het heel belangrijk is dat je positief naar jezelf kunt kijken. We kijken eigenlijk dagelijks in de spiegel, maar nooit oprecht, altijd heel erg vluchtig. Ga een keer goed voor de spiegel staan en benoem 3 punten aan jezelf die je mooi vindt. Dat is de eerste keer heel onwennig, maar als je dat bijvoorbeeld 2 weken lang elke dag doet, dan ga je er zelf in geloven. En dat draagt zeker bij aan een krachtige en zekere uitstraling. Dus echt positieve punten benoemen aan jezelf. Dat mogen uiterlijke kenmerken zijn, maar het mogen ook gewoon kwaliteiten zijn.’

Dit artikel is geschreven door Chantal Zwaag en gepubliceerd in De Stentor.

Mis niks

Word gratis lid van
STYLE UPDATE Magazine
en ontvang stijl- en imagoadvies
in je mailbox

Bedankt voor je inschrijving!

Vanaf nu ontvang je regelmatig stijl- en imagoadvies in je mailbox.